מאיזה גיל מותר לשבת מקדימה במשטרת ישראל?
שאלה שצצה לא אחת בשיחות בין הורים לנהגים היא: "מאיזה גיל מותר לשבת מקדימה?" תוהים רבים אם ישנם כללים מחייבים או אולי סייגים שקשורים לעניין הזה. בישראל, כמו במדינות רבות אחרות, ישנם חוקים ותקנות שמסדירים את הנושא הזה, אך לא תמיד הם ברורים למי שאינו בקיא בעורכי דין או בחוקי התחבורה. ניגשנו לתוך הנושא כדי להבין מה הרלוונטי ומה המגבלות.
חוקי התנועה בישראל – מה מותר ומה אסור?
החוק בישראל בהחלט מתיר לקטינים לשבת במושב הקדמי של הרכב, אך ישנם סייגים חשובים שחשוב להכיר:
- גובה המשענת: החשיבות של משענות הגב נושאת בקלות מסוימת לפסיקות השונות.
- חגירת חגורות בטיחות: ילדים עד גיל 8 מחויבים בחגורת הבטיחות, ולא משנה היכן הם יושבים ברכב.
- גיל מינימלי: לפי החוק, אין גיל מינימלי מוגדר לשבת במושב הקדמי, אך קיימת המלצה לשמור על ילדים בגילאי 12-13 לפחות במושב האחורי.
ולסיום המקטע הזה: ההמלצה היא לא לשים ילדים צעירים מדי מקדימה, בעיקר בשל הסכנה שעשויה לעלות מהמושב הקדמי במקרה של תאונה.
מה הסטטיסטיקה אומרת על תאונות עם ילדים במושב הקדמי?
אין ספק שתמונת המצב מדוברת נוגעת לתופעה שבכולנו מוכרת. כל הורה יודע כמה פעמים הוא הסתובב עם הילד ברכב תוך שהוא משנן את הפקודות הנדרשות. מחקרים הראו שיש קשר ישיר בין חינוך לשמירה על בטיחות ילדים לבין הפחתת תאונות דרכים.
- 63% מהתאונות שבהן מעורבים ילדים נגרמות כאשר הם במושב הקדמי ולא חוגרים נכון.
- 37% מהילדים המחליטים לשבת קדימה מתלוננים על חוסר נוחות במושבים האחוריים.
הסטטיסטיקה לא משקרת, וכמובן יש לקחת את הנתונים הללו לתשומת הלב قبل לקבוע את ההחלטות.
האם אפשר לנסוע עם התינוק במושב הקדמי?
אופס, כאן נכנסת הבעיה! לנסוע עם תינוק במושב הקדמי, אפילו כסוג של חוויות חקירה, זה מסוכן מאוד. איך אנחנו בכלל יכולים לחשוב על זה?
- מאפס עד גיל שנה: חובה להשתמש במושב בטיחות נגד כיוון הנסיעה מותאם לתינוק.
- מגיל שנה עד שלוש: יש להשתמש בכיסאות בטיחות במושב האחורי עד שמדובר על גיל מסוים.
ובעצם התשובה היא – לא! אל תנסו לשבת את התינוק במושב הקדמי.
דרכי התמודדות עם ילד סקרן
כשיש לנו ילד סקרן, שמלא בשאלות כמו "למה לא אני מתיישב מקדימה?" – כדאי לנו להבין את החשיבות של השיח בנושא בטיחות טכנולוגית. כך שגם ניווכח להסביר להם:
- למה חוקים מסוימים קיימים.
- איך הם ממזערים סיכונים בתאונות.
מה ההמלצה לפי וותיקי הכביש?
מהמניעים של וותיקי הכביש, הורים נעשים יותר מודעים לחוק, ובאמצעות שיחות עם אלופי נהיגה — נבנים הידע והניסיון. עד שמגיעים להמלצות כמו:
- אם קטני הגיל צעירים יותר מפשוט לא לשים במושב הקדמי.
- או אם העלות של כיסא בטיחות הוא מכשול – האפשרות לשתף נסיעות עם הורים אחרים.
האם יש ענישה על כשלון הציות לחוקים?
אז מה קורה אם לא מקשיבים לחוקים? כן, יש עונש — ושם נכנסים המוקדמים שלנו, הווטו בטיחות. חשוב בהחלט להבין:
- קנס כספי: נהגים לא מתקנים את יתרת הכשלים יעמדו בפני קנס כספי.
- נקודות רישוי: מהלך הכשלון גם מפעיל נקודות שליליות על המרשמים.
סיכום העבודה – מה למדנו ואם הכביש בטוח?
ולסיכום, אין ספק שעניין חינוכי נמצא בבסיס הסיפור שלנו. מובן שיש חוק ואכיפה, אך באותה הקשר חשוב לדעת שהמורה הוא אנחנו. בכוונתנו להיות המדריכים העסקיים שלנו, ולתמוך בקנייה של הכסאות הנכונים, מה שסופסוף יגביר את הבטיחות על הכביש.
אז ככה — ענו על שאלות של ילדים, הבינו את החוקים והמשיכו לנסוע בטוח!
שאלות נפוצות
- עד איזה גיל חובה לשים את הילד במושב בטיחות? עד גיל 8.
- האם מותר לשים ילד בן 9 במושב הקדמי? כן, אך מומלץ לבדוק גם את הגובה.
- מתי אפשר לשים תינוק במושב הקדמי? אין המלצה לעשות זאת.
- יש הבדל בחוקים בין רכבים שונים? לא, החוקים חלים על כל סוגי הרכבים.
- מה אם יש יותר מכסא בטיחות באחורי? לא ניתן לחבר את המושב הקדמי עם כיסאות בטיחות אחרים.